You don’t have to be big. You have to be remarkable

GIGIT KUKU JARI

Salam Semua...

Baru abis exam blogging jap before sambung balik utk paper sok...

Ok la ari ni nyer entri pasal orang yang suka gigit kuku jari nih.. Mesti korang pernah tgk member-member korang ke sedara korang ke yang suka gigit kuku jari ni. And if korang perasan kuku diaorg ni sentiasa pendek tapi nampak sgt macam kering sbb nye kesan air liur tu.




Mengigit kuku adalah kebiasaan yang sangat umum dan kebanyakkannya bukan sahaja mempengaruhi kanak-kanak tetapi juga orang dewasa. Keadaan ini memanifestasikan bahawa seseorang yang mengigit kuku itu berasa dalam keadaan kegelisahan, tertekan dan bosan. Hal ini boleh menjadi tanda kepada gangguan mental atau emosi.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa:

28%-33% daripada kanak-kanak yang berumur 7-10 thn mengigit kuku
44% di kalangan remaja
19% hingga 29% dari orang dewasa muda
5% dari orang dewasa tua.


Suka ke Kuku Macam ni??





Dengan mengigit kuku dapat menghakis gigi dan ini akan menyebakan masalah gigi seperti yang ditunjukkan di atas..Korang nak ke gigi korang macam ni. Kalau tak nak cepat2 la berhenti mengigit kuku anda tu yer... Banyak cara yang boleh membantu anda yang ada habit mengigit kuku ni. Antaranya behaviour therapy. Ia memang berkesan. Apa yang penting adalah keinginan dan kesedaran anda untuk mengubah habit anda yang buruk yang merosakkan penampilan anda..


P/S: MUKA CANTIK/HANDSOME TAPI KUKU JARI???? FIKIR-FIKIR KAN LAH
1 Comment for "GIGIT KUKU JARI"

dulu sekolah rndah sukalah gigit kuku.. tapi bila tgk kuku jadi xlawa..kuku kan sebelah lak lawa..mmg tahan terus nafsu dari nak gigit kuku... dan sekarang xgigit dah..hihi

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top