You don’t have to be big. You have to be remarkable

Phronesis

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Phronesis?? Anyone??? Saya sendiri pun tak tahu until my ex-boss bagi hard copy and advice us untuk remember the meaning of PHRO-NE-SIS
PHRONESIS is 
"The habit of making the right decisions and taking the right actions in context, and relentless pursuit of excellence for the common good. "

Faham kan maksud phronesis apa? Yeayy... Tepuk tangan untuk diri sendiri sebab hari ni da belajar benda baru. Alhamdulillah, dari tak tahu, hari ni dah tahu. Saya yang da lupa ingat balik. Buat keputusan bukan sesuatu yang mudah. Semua aspek perlu dilihat. Pro dan kontra. Nak buat keputusan perlu menggunakan akal yang rasional bukan menggunakan emosi yang membuak-buak. Parah nanti. Tapi kadang-kadang ada orang tak tahu nak buat keputusan and let others decide for them. Tentang itu saya kurang pasti sebab masing-masing ada value tersendiri. Ada orang memang serahkan bulat-bulat pada orang signifikan untuk decide for them but ada yang lebih suka decide sendiri cuz anyhing happen pun diri sendiri yang tanggung. Bile keputusan sendiri yang buat maka tidak akan wujud situasi menuding jari di sini. Betul tak?

Saya suka fikir apa baik dan buruk and tanya pendapat orang (setuju tak setuju dengan pendapat orang letak tepi). Dalam hidup saya, banyak juga kesilapan yang saya lakukan. Kesilapan membuat keputusan. Menyesal? Ye.. Memang menyesal. Tapi menyesal kemudian tidak berguna. Huahaha.. Padan muka. Tapi, kalau dilihat dari sudut positif, setiap apa yang happen tu ada reason and also tambah pengalaman. So,we know how to deal with that situation bile it happen again and we will trying to avoid the same situation. Am I rationalizing???? Nope! Jadi, tak kan ada penyesalan kali kedua. Penyesalan kali kedua itu bodoh namanye. Am I right?? Hidup kite adalah pilihan kite sendiri.  If kalian boleh happy dengan membiarkan orang lain buat keputusan untuk kalian, itu hak kalian. Tapi kalau ada yang stuck in between either nak ikut kata hati atau orang signifikan, may be you need professional help or someone yang boleh give you insight. A big NO-NO if you just decide tanpa memikirkan kesan dan akibat keputusan yang kalian buat tu. Trust me.. Fikir-fikirkan!!!


P/S: I did tai chi this morning. It was fun start my day with simple workout!! Huhu...

5 Comment for "Phronesis"

yup stju ngn nani..mcm ayu skrg dcide smbung stdy atau x..haha..mcm2 kna fkr..baik bruk msa pndek dn pnjang..dgn plan lain..huhu..mmg utk wat kptsan 1 yg brat jgk kn.

betul tu. kena ambil kira semua pro & cons sebelum buat ape2 keputusan. ok, cikna pun belajar sesuatu yg baru arini. thanks nani share ilmu ni. ;)

setuju dengan nanie, Ermm..Nur dalam dilema gak ni..

bila baca ni, sedikit sbyk dapat bantu nur..hihi

Yeayyy...mnde baru deqla belajar harini..thanks nanie... ;-)

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top