Berikut adalah tip untuk mengecilkan pori-pori wajah secara efektif:

1. Cari penyebab utama ukuran pori-pori semakin membesar. Genetik memainkan peranan yang cukup besar dalam menentukan ukuran pori-pori. Bukan itu sahaja, minyak pada kulit secara natural juga antara yang menentukan ukuran pori-pori. Tubuh menghasilkan sebum (minyak kulit) secara semula jadi untuk mencegah kulit daripada kekeringan.

Jika kamu memiliki kulit yang sangat berminyak, kotoran akan mudah menempel dan mengendap dalam pori-pori sehingga membuatkan pori-pori semakin membengkak dan meregang. Setelah tahu puncanya, lebih mudah untuk kamu mencari penawarnya.

2. Gunakan topical retinoid solution untuk merawat kulit wajah. Ia akan membantu melarutkan bakteria pada kulit dan meminimumkan kerosakan akibat jerawat dan matahari.

3. Jaga pori-pori agar sentiasa bersih. Gunakan pembersih kulit wajah setiap hari dan setiap kali setelah melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh. Gunakan juga produk pengelupasan seminggu sekali untuk menghilangkan lapisan kulit mati. Produk pengelupasan harus digunakan sesekali sahaja kerana ia boleh menyebabkan kulit kering sehingga mengeluarkan lebih banyak minyak.

4. Gunakan pelembap wajah yang tidak menyumbatkan pori-pori. Hindari pelembap yang mengandungi minyak dan mulailah menggunakan pelembap non-comedogenic.

Sumber: Remaja.

IKLAN: DPTKAN COLLAGEN EYE MASK YANG MURAH... BAGUS UTK MERAWAT MATA YANG SEMBAB, LINGKARAN HITAM, KEDUTAN DI KELILING MATA. PM SAYA DI 0179656087 ATAU PM DIRECT DI FB https://www.facebook.com/StylezStoreHouse 

P/S: Sharing is Caring. Share la if uolls ada msalah ni and how uolls solve skin probs. Ice???