Special Offer

Author

Kanser Payudara- Lelaki Suka Diamkan Diri

Salam Semua
Ok.. Segmen kesihatan ari ni, nak sharing pasal kanser payudara LELAKI..As usual aku petik dari Kosmo! Those yg tak baca Kosmo bleh baca kat sini.Tak tahu nak ckp apa dan sebelum melalut lagi mengarut korang bacalah. 


BUKAN mudah untuk mengajak seorang lelaki yang menghidap kanser payudara berkongsi ceritanya. Justeru tidak hairanlah, tidak banyak kisah pengakuan dapat kita baca di akhbar-akhbar atau disiarkan di televisyen. Dalam perjalanan menyiapkan artikel ini, penulis berjumpa dengan seorang doktor pakar kanser payudara di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur sebulan lalu. Dia berkongsi kisahnya menguruskan tiga kes membabitkan kanser payudara dalam kalangan lelaki.

Malangnya ketika penulis ingin mendapatkan temu bual dengan pesakit-pesakit tersebut, dua daripadanya telah meninggal dunia akibat lambat mendapatkan rawatan kerana dikesan selepas berada di peringkat serius. Seorang lagi pesakit yang sudah sihat, bagaimanapun menolak untuk ditemu bual. Kisah benar ini memberi kita dua senario iaitu pertama betapa kanser dalam kalangan lelaki sebenarnya bukanlah lagi kes terpencil, manakala keduanya di sebalik angka yang semakin meningkat itu kanser payudara masih terlalu tabu dalam kalangan lelaki untuk dibicarakan.

Lelaki Sukar Di Kesan

"Di Malaysia kes kanser payudara dalam kalangan lelaki tidak disebarkan sebagaimana kes kanser payudara wanita. Mungkin mereka malu kerana penyakit ini selalunya hanya menyerang wanita.

"Kebarangkalian untuk ia menyerang kaum lelaki hanya satu daripada seratus lelaki tetapi, risiko itu tetap ada," jelas doktor berkenaan yang juga Pakar Bedah Endoktrin dan Konsultan Payudara, Pusat Perubatan Prince Court (PCMC), Dr. Harjit Kaur. Katanya, walaupun kes kanser payudara dalam kalangan lelaki di Malaysia masih amat kecil tetapi, penting untuk diberi perhatian kerana ia ialah kanser yang membunuh.

"Tidak seperti wanita, simptom kanser payudara sukar dikesan dalam kalangan lelaki kerana payudara mereka amat kecil. Justeru mereka perlu lebih peka mengenai sebarang keganjilan pada payudara mereka.

"Kadang-kadang mereka mengabaikan tanda-tanda seperti bintik-bintik di sekitar aerola dan memicitnya kerana menganggap ia sebagai jerawat biasa," katanya.

Sekiranya dibiarkan katanya, kanser payudara yang semakin parah atau masuk ke peringkat tiga dan empat berisiko tinggi menyebabkan kematian.

"Simptom yang menunjukkan kanser payudara masuk ke tahap serius ialah benjolan di belakang puting payudara semakin membesar, puting mengeluarkan cecair atau kulit payudara dan puting susu tertarik ke dalam.

"Lebih buruk lagi, kanser ini cepat merebak melalui salur darah dan salur limfa kerana lelaki mempunyai tisu lemak payudara yang kecil berbanding wanita," katanya.

Harjit memberitahu, rawatan kanser payudara lelaki adalah sama seperti rawatan ke atas pesakit wanita seperti pembedahan mastektomi bagi membuang keseluruhan payudara yang dijangkiti dengan cara membuang tisu termasuk lobul, liang, tisu lemak dan bahagian kulit termasuk puting serta aerola.

"Begitu juga dengan pembedahan lumpectomy bagi membuang bahagian yang dijangkiti sahaja sekiranya kanser payudara dikesan awal," katanya. Tambahnya, rawatan selepas pembedahan iaitu radioterapi dan kemoterapi juga adalah sama.

"Justeru, amat penting untuk membuat pemeriksaan sendiri disusuli pemeriksaan dengan pakar melalui pemeriksaan ultrasound kerana sekiranya lelaki itu menghidap kanser payudara, ketulan akan dapat dilihat dengan jelas," katanya sambil mengakui lelaki yang mempunyai ahli keluarga menghidapi kanser payudara berisiko lebih tinggi diserang dengan penyakit itu.
Pengakuan Pesakit

Dalam pada itu, seorang Pesuruhjaya Daerah Okaloosa di Florida, Amerika Syarikat (AS), Dave Parisot berkongsi kisahnya selepas selamat dalam pembedahan membuang sel kanser payudaranya.

"Saya memberitahu kisah ini kerana saya tahu perlunya memberi kesedaran mengenai kanser payudara dalam kalangan lelaki," katanya di dalam Akhbar Florida Freedom awal bulan ini.

Pada Februari 2010, Parisot menjalani pembedahan pintasan gastrik untuk membantu proses pengurangan berat badan, tetapi melalui pembedahan itu ia telah menyelamatkan nyawanya

"Ini kerana pada bulan Julai 2010, selepas saya kehilangan berat sebanyak 34 kilogram, saya temui ketulan di dada saya. Oleh kerana kakak juga merupakan penghidap kanser payudara, saya mungkin berisiko dijangkiti penyakit sama," katanya.

Doktor yang merawat Parisot di Hospital Pangkalan Tentera Udara Eglin melakukan ujian ultrasound dan menemui ketulan sebesar dua sentimeter yang menunjukkan dia menghidap kanser payudara tahap dua.Pada Ogos 2010, dia menjalani biopsi dan doktor memberitahu bahawa mereka yakin dia akan sihat selepas ketulan itu dibuang.Mereka kemudiannya mengatur pembedahan mastektomi payudara kiri dan memeriksa nod sentinal limfa pertamanya yang menghampiri sel kanser daripada tumor utama, tetapi kanser tidak merebak ke situ dan berjaya dibuang sepenuhnya.Parisot terselamat kerana ketulan itu disedari selepas Parisot kehilangan banyak berat badan.

"Lelaki perlu peka akan kemungkinan dijangkiti kanser payudara.

"Mereka perlu tahu simptom-simptomnya, melakukan pemeriksaan sekiranya terdapat tanda-tanda mencurigakan oleh doktor pakar dan sekiranya ada, buang kanser itu secepat mungkin," katanya.
Teknologi semakin maju

Sementara itu, Konsultan Radiologi PCMC, Dr. Sumitra Ranganathan memberitahu, kemajuan teknologi dapat mengesan sel kanser dengan lebih tepat dan membantu survival pesakit secara tidak langsung.

"Kemajuan dalam proses pengimejan payudara pesakit kanser payudara lelaki dan wanita boleh dilihat melalui teknologi digital tomosintesis, mamografi laser berkomputer, termografi dan pengimejan payudara molekular.

"Melalui mamografi laser berkomputer, pesakit tidak akan berasa sakit seperti proses mamogram biasa tetapi, ia dapat memberikan keputusan sama apabila mengesan aliran darah yang ditingkatkan ke tisu kanser dan membekalkan imej 3D," katanya.
Pemeriksaan termografi pula katanya, menggunakan kamera khas untuk mengira suhu di permukaan kulit payudara.

"Sel kanser membiak dengan cepat menjadikan aliran darah dan metabolisma adalah lebih tinggi di kawasan kanser.

"Proses ini selamat kerana tidak menggunakan sebarang radiasi," katanya.

Pengimejan payudara molekular pula adalah teknologi baharu di mana bahan radioaktif disuntik ke dalam payudara dan molekulnya diserap oleh kanser yang dikesan melalui kamera.

"Proses ini berjaya dalam kebanyakan kes tetapi,penggunaan dos radiasi yang kecil mungkin memberi kesan sampingan kepada pesakit," katanya.

Konsultan dan Pakar Onkologi Klinikal, PCMC, Dr. M. Azrif pula memberitahu, terapi selepas pembedahan merupakan rawatan penting untuk membantu survival.

"Rawatan radioterapi, kemoterapi, terapi antiestrogan dan terapi sasaran yang semakin maju merupakan pilihan rawatan yang meningkatkan jangka hayat pesakit terutama mereka yang menjalani pembedahan selepas dikesan pada peringkat serius," katanya.

M. Azrif berkata, rawatan selepas pembedahan perlu walaupun sel kanser di dalam payudara pesakit telah pun dibuang.

"Ini kerana, sel kanser kemungkinan telah merebak melalui salur darah dan membiak di kawasan lain dalam badan terutama organ-organ berdekatan dengan payudara.

"Rawatan susulan ini telah dibuktikan dapat mengurangkan risiko untuk kanser berulang dan meningkatkan potensi survival.

Menurut beliau, di negara-negara Barat, statistik kes kanser payudara menurun saban tahun ekoran peningkatan kemajuan teknologi dalam mengesan dan merawat kanser berkenaan.

"Penurunan statistik juga dipercayai disebabkan kesedaran mengenai kanser payudara dalam kalangan lelaki dan wanita yang semakin meningkat," katanya.

Sumber: Kosmo Online

P/S: Kesihatan lebih bernilai dari wang ringgit. Ada duit tak sihat tak guna jugak..
0 Komentar untuk "Kanser Payudara- Lelaki Suka Diamkan Diri"

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top