You don’t have to be big. You have to be remarkable

Bahasa Cinta dan Gaya Bercinta

Salam Semua...

Emm... minggu ni otak aku sangat letih... Banyak benda yg dirancang tak menjadi.. Adoi...Semakin unorganized je aku tgk diri aku ni. Tapi still obsess dengan masa. Emm.. Apa2 la.. Ok la.. Bulan ni Valentine kan.. Tapi aku pelik la kenapa orang melayu ni lebih2 nak sambut Valentine.. Bukankah haram menyambut Valentine tu.. Tak kan la korang tak de ulang tahun korang sendiri.. So sambut la ulang tahun tu je.. Kan senang.. Valentine ni la ramai pompuan yang hilang dara.. Lepas tu da ditinggalkan baru nak menyesal..

Ok la.. Sebenarnye bukan ni aku nak cakap.. Ari Jumat ari tu tempat aku buat program Relationship Awareness. So inventori yang kami (kaunselor) gunakan untuk program ini adalah Love Language dan Inventori Gaya Bercinta (IGB).



Love Language adalah penting untuk kite memahami bahasa cinta diri kite dan juga pasangan kite. There are 5 types of love language.

1. Quality Time
2.Act of Service
3.Physical Touch
4.Words of Affirmation
5.Gift.

Setiap orang mempunyai love language yang tersendiri. Aku punye highest score utk love language adalah Quality Time. Dan ianye sememangnye betul. Masa yang diluangkan oleh Lurviey aku adalah sangat penting bgi aku. Pujian ke hadiah ke tu kurang penting. Apapun mesti masa yang di luangkan utk aku tu. Tgk.. Sekali lagi berkenaan dgn masa. Aku rasa diri aku ni tak dapat dipisahkan dengan masa. Setiap saat dan setiap waktu aku mesti nak tahu apa yang aku buat. Emm.. Lurviey aku nyer highest score pun Quality time.. Cewah.. sehati sejiwa tu...  Na tahu korang punye love language?? Korang bleh google and type je love language then cari la assessment tu...

Kenapa penting?? Misalnye kalau korang dapat pasangan yang love language nyer adalah gift so ini bermakna dengan bagi gift kat pasangan anda tu, si die akan merasa dihargai dan disayangi. Ini tak bermakna anda harus bagi hadiah yang mahal2.. Hadiah yang simple je cukup. Tak pun kad ucapan... Tak susah kan.. Kat sini anda boleh memahami pasangan anda tu macam mana.  Bagaimana nak tunjukkan yang anda sayangkan si dia..

Ok da abis dengan love language kite masuk ttg IGB. Dengan IGB korang bleh tahu gaya bercinta korang. Terdapat enam gaya bercinta dalam IGB.
1. Cinta Persahabatan
2. Cinta Romantis
3. Cinta Permainan
4. Cinta Logikal
5. Cinta Pengorbanan
6. Cinta Kepunyaan

Setiap orang mempunyai gaya cinta yang tersendiri. Kalau korang nak tahu gaya bercinta korang korang bleh jawab IGB la.. Aku nye result utk IGB ni adalah cinta kepunyaan. Dan sememangnye ia benar. Cinta kepunyaan ni tahap jeles memang tinggi. Ni sememangnye benar.. Oh tidak... Aku memang org yang cemburu tak tentu pasal.. Orang yang gaya bercinta jenis ini juga baginya pasangannya adalah untuk dirinye sahaja.. Hehe.. memang betul.. Bagi aku Lurviey aku hanya leh spent time ngan aku je.. Sigh.. Kalau korang nak tahu dngan lebih lanjut korang boleh google and check. tapi utk inventori tu aku tak thu la korang bleh dapat ke tak by google.. It's good to know your loving style..

Emm tu je la yang aku nak share..

P/S: CINTA ITU SUCI. CINTA ITU TIDAK SALAH. YANG SALAH MANUSIA.. MANUSIA YANG MENGOTORKAN CINTA..

2 Comment for "Bahasa Cinta dan Gaya Bercinta"

nice sharing :)tips ni bgus untuk pasanagn mengenali bahasa tubuh kekasih mereka, sma ada benar or tidak dr lengguk tubuh mereka

SEGMEN TRICK: CARA MENINGKATKAN KELAJUAN BROWSER MOZILLA FIREFOX

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top