You don’t have to be big. You have to be remarkable

15 Makanan yg Meningkat Imun

Assalamualaikum

Perasan tak lately ni ramai yg selsema, batuk dan demam? Selsema, batuk dan demam tu skang tgh menepek kat aku. Kali ni nk share pasal makanan yg boleh meningkat imunisasi badan kite.

1. Elderberry



Elderberry ini dikatakan mampu menyekat virus selesema. Buah ini kaya dengan antioksida dan juga mempunyai keupayaan utk melawan keradangan

2. Cendawan Butang


Cendawan butang ini mempunyai mineral silenium dan antioksida. Tahap selenium yg rendah dikaitkan dengan peningkatan risiko mendapat selesema yang teruk. Vitamin B riboflavin dan niasin yg ditemui dlm cendawan ini memainkan peranan dalam meningkatkan sistem imun.

3. Acai-Berry



Acai berry dikenali sebagai 'makanan super' . Acai berry dikaitkan dengan keupayaan khusus untuk menentang penyakit dan antioksida di dlm acai berry dpt membantu melawan penuaan.


4. Oysters


Tahap zink rendah telah dikaitkan dengan ketidaksuburan lelaki. Ia juga dpt menyembuhkan luka. 


5. Tembikai



Buah tembikai berfungsi untuk menyegarkan dan menghidratkan. Ia mempunyai banyak antioksida, glutation. Buah tembikai juga dpt membantu mengukuhkan sistem imun agar dpt melawan jangkitan.

6. Kubis


Kubis juga mempunyai glutation. 


7. Almond


Badam boleh meningkatkan sistem imun badan daripada kesan-kesan tekanan. 

8. Grapefruit (Limau Gedang) 




Grapefruit mempunyai sumber vitamin C yang baik dan dpt membantu merawat selesema.



9. Wheat Germ


Wheat Germ mempunyai banyak nutrien, seperti zink, antioksida, dan vitamin B. Wheat germ menawarkan campuran yang baik seperti serat, protein dan lemak yang baik.

10. Low Fat Yogurt


Secawan yogurt setiap hari dapat mengurangkan risiko untuk mendapat selesema. Beberapa penyelidik percaya bahawa ianya dapat merangsang sistem imun dan melawan penyakit.Kajian terbaru mendapati hubungan antara rendah vitamin D tahap dan risiko yang meningkat sejuk dan selesema.

11. Bawang Putih


Bawang putih mempunyai antioksida yang dpt melawan penceroboh sistem imun. Sasaran bawang putih adalah H.pylori, iaitu bakteria yang dikaitkan dengan ulser dan kanser perut.  Tips memasak : Kupas, cincang dan biarkan bawang putih 15-20 minit sebelum memasak untuk mengaktifkan enzim untuk meningkatkan imunisasi.


12. Bayam


Bayam juga dikenali sebagai 'makanan super' yang kaya dengan nutrien. Ia mempunyai folate yang membantu tubuh untuk menghasilkan sel-sel baru dan membaikpulih DNA. Dan ia menawarkan serat, antioksida, vitamin C dan banyak lagi. 

13. Teh


Hijau atau hitam? Kedua-duanya dimuatkan dengan polifenol dan flavonoid untuk melawan penyakit. Antioksidan mencari radikal bebas yang merosakkan sel dan memusnahkan radikal tersebut.


14. Ubi Keledek




Ubi keledek mempunyai antioksida beta-karotena, untuk menghapuskan radikal bebas yang merosakkan. Keledek juga mempunyai vitamin A, yang dikaitkan untuk melambatkan proses penuaan dan boleh mengurangkan risiko sesetengah kanser.


15. Brokoli


Brokoli asas-meningkatkan imunisasi.Ia penuh nutrien yang melindungi badan anda daripada kerosakan. Ia mempunyai vitamin A, vitamin C, dan glutation


P/S: Nk pergi pasar beli sayur :)
2 Comment for "15 Makanan yg Meningkat Imun"

ermm nyummy la tiram tu ....

tak saba nak tunggu bulan pose ..
dapat makan free kat hotel kan kan kan ...


Chenta nak g kedai kek~ ^___^

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top