Special Offer

Author

Khasiat Pisang Kaki

Assalamualaikum

Pisang kaki atau dalam bahasa Inggeris di panggil Persimmon mempunyai khasiat yang tersendiri. Semalam aku ada up entri [Kaki Pisang atau Pisang Kaki].


Antara khasiat yang terdapat dalam pisang kaki adalah

Pisang kaki adalah buah-buahan yang rendah kalori (70calories/100g) dan sumber yang kaya dengan serat.

Pisang kaki mengandungi manfaat kesihatan phyto-nutrien flavonoid poli-fenolik anti-oksidan seperti catechins dan gallocatechins dan sebatian asid betulinic yang penting sebagai anti tumor. Catechins mempunyai anti-jangkitan, anti-radang dan anti-berdarah (menghalang pendarahan dari saluran darah kecil) .

Pisang kaki yang segar mempunyai sebatian anti oksida seperti vitamin A, beta-karotena, lycopene, lutein, Zea-xanthin dan cryptoxanthin. Sebatian ini berfungsi sebagai pelindung terhadap oksigen bebas radikal dan spesies oksigen reaktif (ROS) yang memainkan peranan dalam penuaan dan proses pelbagai penyakit.

Zea-xanthin, diet karotenoid penting, terpilih untuk diserap ke dalam lutea makula retina di mata, di mana ia dianggap untuk menyediakan antioksidan dan pelindung cahaya penapisan fungsi,serta membantu mencegah penyakit  "Age-related macular related macular disease"(ARMD)dlm kalangan warga tua.

Pisang kaki juga  merupakan sumber vitamin-C yang sangat baik. Antioksida yang kuat (terutamanya pisang kaki dari China dan Amerika, menyediakan 80% daripada DRI). Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C secara konsisten dapat  membantu tubuh membina sistem rintangan terhadap agen berjangkit dan pro-radang.

Buah ini juga baik kerana mengandungi banyak vitamin B-komplex seperti asid folik, pyridoxine (vitamin B-6) thiamin.. etc. Vitamin ini bertindak sebagai co-facotrs bagi fungsi metabolik dalam badan.

Pisang kaki yang segar juga mengandungi jumlah mineral seperti kalium, mangan (15% DRI), copper (12% DRI) dan fosforus yang baik. Mangan adalah co-factor untuk enzim, superoxide dismutase yang merupakan penghapus radikal bebas. Copper pula merupakan co-factor bagi enzim yang penting seperti superoxide Cytochrome c oxidase dan superoxide dismutase yang mana copper diperlukan untuk penghasilan sel darah merah.

Sumber : Nutrition and You.

Utk khasiat lain boleh la lihat di .[http://www.naniey.com/p/khasiat.html]


P/S: Obsess with health benefit. *garu2 kepala* 


17 Komentar untuk "Khasiat Pisang Kaki"

Salam nani..:) kak intan baru beli dua hari lepas..dah makan dua biji..ada lagi dalam peti ais...tq ye bagi info n..baru tau khasiatnya

Wah banyaknya khasiat pisang kaki ye..
Klik2..

husna x penah makan..huhu..
dannn..x pernah tgk..-.-'

kulit cantik lar makan ni..=D

wahhhh...baru tahu ni..!
betul2 terkejut..!

Lepas ni nak belilah pisang kaki byk2..elok ni.. :)

banyak khasiat rupanya pisang kaki.

okla tu nani. obses pada benda2 yg bermanfaat kan. ;)

nani nk beli juicer ke? cikna pernah tgk ada org jual mini blender utk buat juice. shake n take. mcm senang giler je nk guna. huhu..

oh mmg byk kasiat..mmg kena makan la pas neh kan, kdg kita tak tau kasiat sesuatu makanan tu yg taknak makan..da tau mmg patut makan..

Aah memang pisang kaki banyak khasiatnya.......
rasa dia pun takde lah teruk pun...
macam ciku..... Sedapppp... =D

akk sukaa mkn buah nie sedap..pilih yg rangup2..:)

banyak gak khasiat pisang kaki ni kan :-)..tengs sharing nani

org yg pregnant sesuai ni..sebab ada asid folic & vitamin B

ooo yeke... kak ina baru tau... selama ni tau mkn je xtau khasiat... hihii

Byk khasiatnye...rugi x mkn ni...tp deqla bkn kaki pisang..haihhh...mkn pisang pun xnk...mg nk kena kaki ni!! Haha

buah kesukaan dya..tpi mahal and ada musim baru dpt mkn..kalau ada pun sebiji dh mahal

Last week opis bagi buah ni. Tak makan pun lagi sbb x de perasaan nak makan.

sangat bgus khasiatnya kan.suami ciksu suka sangat..

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top