Special Offer

Author

Jihad

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Salam Sayyidul Ayyam 

The word 'jihad' does not mean 'holy war'. Instead, it means the inner struggle that one endures in trying to submit their will to the will of God. Some Muslims may say they are going for 'jihad' when fighting in a war to defend themselves or their fellow Muslims, but they only say this because they are conceding that it will be a tremendous struggle. But there are many other forms of Jihad which are more relevant to the everyday life of a Muslim such as the struggles against a tyrant ruler or against the temptation of Satan or against one's own ego, etc.


=================

Dan barangsiapa yang berjidah, maka sesungguhnya jihad itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam
(Al-Ankabut :6)

Barangsiapa menyirami anggota badannya dengan hawa nafsu maka ia menanam penyesalan dalam hatinya
(Imam Al-Ghazali)

Diriwayatkan daripada Fadhallah bin 'Ubaid bahawa beliau telah mendengar Rasulullah SAW bersabda
Pejuang sebenar ialah orang yang berjihad melawan nafsunya
(Riwayat at-Tirmizi)


P/S: Abaikan entri lame smlm.. Adehhh.. 


15 Komentar untuk "Jihad"

Berjihadlah kerana Allah swt... =D

mcm2 jnis jihad adkaan..moga kita istiqamah..

selamat hari jumaat nanie..

ayuh kita berjihad.. :)

oh ye..entry lama yg pasal masker tu ke..?

Salam Jumaat Nanie..lama akak tak singgah sini sb line tenet kena kebas!

ubah diri sendiri dr di kuasai nafsu pon jihad kan..=)

jihad utk diri sendiri yg penting..jihad mcm 2 jihad,,& salah satunya diri sendiri/

Selamat malam nani..:) hope naniey sihat2 sejahtera malam n..

Belajar tu pun jihad jugak ~:)
http://farra-izzaty.blogspot.com/2013/01/kolagen-asli-elok-ker-oo.html

.nice entry nani..kadang2 kita terlupa jihad lawa hawa nafsu tu lah yg utama..thanks sharing :)

macam2 aspek jihad boleh kita lakukan sebenarnya kan.

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top