Mitos 1: Gaji yang banyak akan menggembirakan saya untuk terus bekerja di tempat tersebut.
Realiti: Cuba lihat rakan-rakan di sekeliling kamu. Pernah atau tidak kamu terdengar ada segelintir daripada rakan-rakan kamu yang berpindah kerjaya daripada menjadi seorang jurutera kepada akauntan dan seterusnya menjadi guru. Selain gaji yang banyak, suasana di tempat kerja juga amat penting untuk menjadikan kamu seronok bekerja di sana.
[Kata Aku: I'm seek for WORK SATISFACTION not MONETARY SATISFACTION. But if you dpt both memang lucky.]

Mitos 2: Seseorang itu tidak mampu hidup dengan hobi mereka.
Realiti: Hasil daripada kajian menunjukkan seseorang yang menjadikan hobi sebagai kerjaya akan mendapat lebih kepuasan terhadap apa yang mereka lakukan. Malah, ada juga di kalangan mereka mempunyai kewangan yang kukuh kerana mereka lebih arif menguruskan kerjaya sendiri.
[Kata Aku: Ramai org buat apa yg mereka minat. Tukar hobi kepada kerjaya. ]

Mitos 3: Apabila sudah bekerja, saya akan terikat buat selama-lamanya.
Realiti: Tidak benar sama sekali! Jangan berfikiran sebegitu kerana kamu berhak untuk membuat keputusan terhadap diri sendiri. Jangan takut untuk menukar kerja jika itu yang terbaik untuk diri kamu.
[Kata Aku: Terbaiklah sapa yg setia sehidup semati dengan company and keje tempat yg sama sampai pencen. Tak berkembang langsung. Aku? Dlm proses..Semoga dipermudahkan oleh Allah. Aameen] 

Mitos 4: Kemahiran yang saya miliki akan jadi sia-sia jika saya menukar pekerjaan.
Realiti: Kemahiran merupakan suatu perkara yang sangat bernilai untuk seseorang. Walaupun sudah bertukar pekerjaan, kemahiran yang kamu miliki itu masih boleh dipraktikkan terhadap pekerjaan sekarang tetapi dengan cara yang berlainan.
[Kata Aku: Pengalaman lama kita kekalkan, tu senjata kita, yang baru sesuaikan. Even aku punye field memang terus lari but at least membantu aku time down. Hehe]

Mitos 5: Jika kawan baik dan adik-beradik saya seronok dengan pekerjaan mereka, pasti saya juga akan melalui perkara yang sama.
Realiti: Setiap orang mempunyai cita rasa yang tersendiri. Pemilihan kerjaya haruslah berdasarkan diri kamu sendiri dan bukannya orang lain.
[Kata Aku: Tidak sama sekali. Bile da masuk realiti alam pekerjaan, diri sendiri da boleh nilai apa yg diri inginkan. Apa value anda di tempat keje. Aku? Gaji no 2 tapi KEPUASAN yang utama]

Betul kata Dr Melati, lecturer aku yang ajar subject Career Counseling, we have to know what is our value at workplace. Dulu mmg aku fikir aku nk duit sebab bile ada duit boleh beli itu ini, boleh tolong parent, boleh saving dan mcm2 la. But itu semua SALAH. Bile da keje almost 1 and half year aku da tahu value aku. Kalau ada rezeki aku nak jadi HOME MINISTER mcm Kak Ina. =)


Sumber: Remaja



P/S: Terima Kasih kepada yg komen2 yg supportive tu!!! :)