Gigi 100,000 Tahun Di Temui

Salam Semua..

Soalan pertama sebelum baca entri ni lebih lanjut.. Sapa suka sejarah kat sini??? Aku sejarah susah benor nak dpt A. Nak ingat fakta punya la susah.. Disebabkan itu aku kurang la sikit.. Apa kena mengena sejarah ngn entri aku kali ni? Naa.. Kan kalau barang yang berjuta-juta tahun dulu kan dlm buku sejarah kata artifak/fosil kan? Kalau salah betulkan aku.. Aku da ckp aku tak pandai sejarah sgt. Tapi tak bermakna aku langsung tidak ambil peduli pasal sejarah.. Ok artikel untuk perkongsian hari ini adalah gigi berusia 100,000 tahun ditemui.. Nak tahu gigi manusia ke gigi haiwan korang baca la.. :)


GAMBAR salah satu batang gigi manusia Neanderthal yang ditemui di sebuah gua di Poland.

WARSAW - Sekumpulan saintis Poland kelmarin menyatakan mereka menemui tiga batang gigi manusia purba Neanderthal yang tinggal hidup 80,000 hingga 100,000 tahun lalu.Menurut seorang arkeologi dari Universiti Szczecin, Mikolaj Urbanowski, sebelum ini artifak manusia zaman itu telah ditemui di Poland tetapi gigi tersebut ditemui buat kali pertama di negara berkenaan.

Urbanowski berkata, gigi itu ditemui di Gua Stajnia bersama peralatan batu api dan tulang gajah gergasi serta badak yang hidup pada zaman Ais.Dia berkata, beberapa penyelidik turut menemui tukul yang diperbuat daripada tanduk rusa dan tulang beruang gua yang menunjukkan haiwan tersebut dimakan oleh penduduk zaman itu.

"Beruang gua itu besar dan merupakan haiwan yang berbahaya dan ia sekali gus menyokong dakwaan bahawa manusia purba tersebut merupakan pemburu yang cekap," katanya. - AP

Sumber: Kosmo Online

P/S: Teringin nk menyibuk mcm ahli arkeologi..
0 Komentar untuk "Gigi 100,000 Tahun Di Temui"

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top