You don’t have to be big. You have to be remarkable

Menyanyi Amalan Baik Sebelum Pembedahan

Salam Semua...

Apa korang fikir bile tgk tajuk entri kat atas tu? Rasa pelik eyh.. Emm masing-masing ada pandangan yang tersendiri. Aku hanya share apa yang aku baca. Bagi orang Islam mengutamakan zikrullah dan amalan membaca doa sebelum memasuki labor room. Anyway kajian ni dilakukan oleh Barat. Nak tahu baca la kat bawah ni.. =) Chilll!!!

scary..seriau tgk bilik bedah..

LAPORAN doktor menunjukkan menyanyi berhasil menurunkan tekanan darah seorang wanita berusia 76 tahun yang mengalami hipertensi teruk sebelum menjalani pembedahan pemindahan penukaran lutut akibat osteoarthritis.

Walaupun pesakit tidak memberi tindak balas terhadap campur tangan agresif ubat-ubatan, tekanan darahnya turun dengan drastik selepas pesakit menyanyikan beberapa buah lagu keagamaan.
Kes yang dilaporkan dalam jurnal Arthritis Care & Research edisi April lalu membuktikan ia adalah kaedah yang dapat digunakan bagi pesakit yang tidak menunjukkan tindak balas terhadap terapi ubat-ubatan.Ada beberapa kajian lain turut bersetuju bahawa mendengar muzik sangat berkesan dalam merendahkan tekanan darah.
Penulis jurnal itu yang merupakan penyelidik dari Sekolah Perubatan Harvard di Boston, Nina Niu berkata, kajiannya adalah berdasarkan bukti yang menunjukkan bahawa muzik atau menyanyi berupaya membantu proses persediaan sebelum pembedahan.

Da baca? Fikir-fikirkanlah.. Bagi aku menyanyi dapat meluahkan apa yang tak terluah.. Dengan berzikir dan berdoa aku rasa tenang..Alhamdulillah..

P/S: Almost 6 years tak berkaraoke.
0 Comment for "Menyanyi Amalan Baik Sebelum Pembedahan"

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top