You don’t have to be big. You have to be remarkable

Cabaran 7 Hari Diet Berkesan

Assalamualaikum

Ada sesapa yang tgh diet skang. Mesti ramai kan. Tapi tak semua org mampu ikut plan diet yang sebenar. Sebab tak leh kawal nafsu makan. Aku ada kawan yang memang nk diet tpi bile nampak makanan terus lupe pasal diet. Makan Di Utamakan, Diet di Kemudiankan. Haha. Whatever la kan. Just aku nk sharing apa yang aku baca kat Remaja. Memang berguna. Tgk plan harian die pun da tahu badan boleh lose weight. So apa lagi, try la!! Yang pasti anda haruslah BERDISIPLIN. =)



Hari Pertama
Semua jenis buah kecuali pisang. Untuk minuman, pilih yang sihat dan semula jadi. Hindari minuman berkarbonat atau yang mengandungi kandungan gula yang tinggi. Jus tembikai rendah kalori ialah pilihan paling tepat, oleh itu pastikan kamu kerap mengambilnya. Selain itu, kamu disarankan makan sup.

Hari Kedua
Semua jenis sayuran yang baik kecuali kacang pes dan jagung. Kamu tidak dibenarkan makan kacang panggang dan seumpama dengannya. Makan sehingga kamu sendiri puas dengan rasa sayur itu. paling disyorkan sayuran berdaun hijau. Makanlah sebanyak mana sup yang kamu mahu.Sebelah malam pula ,makan kentang putar dalam hidangan besar. Amaran penting, lupakan mentega dan mayones.Gantikan dengan sedikit garam dan lada hitam sebagai perasa.

Hari Ketiga
Gabungkan menu hari pertama dan kedua. Tetapi tidak perlu kentang putar untuk pelan hari ketiga ini. Jika betul-betul mengamalkan diet ini, kamu sebenarnya sudah berjaya menurunkan berat antara dua kilogram hingga tiga kilogram. bayangkan...

Hari Keempat
Makanlah pisang dan minum susu rendah lemak.Sebaiknya ambil tiga biji pisang dan minum susu sebanyak mana yang kamu mampu. Hari ini ialah hari yang sukar dalam pusingan diet tetapi kamu harus kekal berdisiplin demi menurunkan lebih banyak lagi kilogram. Kamu juga masih tidak boleh melupakan sup dalam hidangan.

Hari Kelima
Hari untuk daging dan tomato. Kamu dibenarkan untuk makan daging putih(ikan atau ayam) antara 300 hingga 600gram,selain makan 6biji tomato segar.Tomato sebenarnya membantu mencernakan protein dari mencuci pembinaan asid urik.pengambilan sup sudah memadai diambil sekali sahaja.

Hari Keenam
Kamu dibenarkan makan daging bersama sayur. Makanlah apa saja jenis stik kerana ia baik untuk kandungan jantung.Tetapi jangan makan kentang putar. Sebaiknya, tumpukan pada sayuran berdaun. Sup tetap menjadi pilihan untuk melengkapkan menu.

Hari Ketujuh
Makanlah nasi menggunakan beras perang.Lengkapkannya dengan jus buah-buahan kurang manis dan sayur-sayuran. Kamu masih lagi disarankan untuk mengambil sup, sekurang-kurangnya sekali sehari.


Senang je kan? So apa lagi.. Selamat Mencuba..

Sumber: Remaja

P/S: Craving Brocolli. :)








15 Comment for "Cabaran 7 Hari Diet Berkesan "

hehehe bab diet mmg failed..xpnh brjya ;-)

kena cuba ni sebab bdn naik mendadak walaupun tak makan banyak..huhu...cubit2 nuffnang

nak cuba jugak.. tapi, memang kena kuatkan semangat ni :)

sama la cm ika.nk diet tp bila nmpak makanan, terus lupa diet :)

cik na selalu merosakkan diet orang lain. suka pengaruh org utk makan. huhuhu..

nur pernah diet..dan hampir kena gastrik..huhuhu..

almaklumlah diet tu lgsung xmkn ape2..skarang ni.. kawal pmakanan je la..

tapi info nanie ni menarik juga.. :)

dya xblh diet..bila diet lgi rasa nk mkn.haha..beras perang? xsedap lnsung

i lost 3 kg dah ni naniey! sikit saja lagi. nasib la naniey main twitter nmpk zera mrungut je kan. hahaha. btw, thanks 4 da tips. ;)

hadoiii..mcm makin menggemukkan ada juga tips nee..tuk sweety yg rendah metabolisma ne xleh ikut diet cmne..bkn makin kurus,makin gumuk hadoo nee..hehehhe

tips ni sgt2 bagus utk mereka yg berdiet kan.. senang je nak follow.. janji betoi2 tekad kan :-)
.

nak cari buah tu yang malas tu. heheh

kena betul-betul disiplin. miza pulak diet ikut suka hati. ssah nak kawal nafsu makan. hehehe

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top