You don’t have to be big. You have to be remarkable

Seks Perlu Dipelajari?

Salam Semua.

Penat menelaah untuk paper career rehat jap blogging.. Emm korang baca kan tajuk entri kat atas. Yes.. Tentang seks. Tak ramai orang yang sanggup berbicara tentang seks. Tahukah anda bahawa seks dipelajari dan bukannya semulajadi? Jom baca...


Dorongan seks adalah semulajadi, dan cara manusia mengekspresikan seksualiti adalah berbeza-beza dan ada yang melakukan seks untuk mendapatkan zuriat dan ada yang hanya untuk bersuka-suka. Hubungan seks adalah dipelajari.

Orang melihat seksualiti dengan cara yang berbeza bergantung kepada budaya, sikap peribadi dan jangkaan dan ianya berlandaskan pengalaman masa lalu. Malangnya banyak yang didedahkan dengan pengalaman seksual yang negatif pada zaman kanak-kanak dan ini akan menghalang individu untuk mempunyai hubungan seksual yang positif dengan orang lain. Kadang-kala individu juga akan bersikap defensif terhadap pembelajaran sikap seksual yang baru.

Pasangan yang bercinta( budaya kita-yg dah kawin la kan) bersedia untuk terus belajar dan belajar kembali tentang kenikmatan seksual masing-masing agar kepuasan seksual dapat dicapai oleh kedua-dua belah pihak. Terdapat juga beberapa pasangan yang meluangkan masa untuk berbincang secara berterus-terang tentang seksualiti mereka. Rutin seksual setiap tahun boleh mendatangkan kebosanan kepada pasangan. Dorongan seksual adalah semulajadi dan pasangan harus belajar untuk menjadi pasangan yang menarik,kreatif dan dapat memberi kepuasan kepada pasangannya.

Masalah dalam perhubungan seks boleh berubah menjadi masalah perhubungan yang lebih serius. Wanita yang mempunyai keinginan seksual yang rendah mungkin akan berdepan dengan masalah pasangan(lelaki) yang akan mula bertindak curang atau sebaliknya.Seringkali pasangan dengan keinginan seks yang rendah dapat mengenalpasti masalah mereka tetapi tidak mampu untuk mengakui akan kelemahan diri mereka dan tidak berusaha untuk bersemuka dan bercakap mengenainya.Kadang-kala, dengan berbicara secara jujur berkenaan seksualiti ini dapat meringankan ketegangan dari segi emosi dan ini adalah permulaan kepada penyelesaian masalah seksual yang dihadapi.

Namun begitu, kadang kala mencapai kepuasan diri merupakan sebahagian daripada penyelesaian. Kinsey (1990) mendedahakan bahawa 94% lelaki dan 70% wanita mengakui bahawa mereka melakukan masturbasi sehinggan mencapai orgasme. Kajian lain pula menunjukkan bahawa 66% lelaki dan 46% wanita dalam usia lima puluhan melakukan masturbasi secara teratur.

Kebanyakkan pasangan yang sudah berkahwin melakukan masturbasi untuk mengurangkan ketegangan, untuk mengurangkan permintan untuk mengadakan hubungan seks dengan pasangannya yang mempunyai keinginan seksual yang rendah, dan dapat meredakan ketegangan seksual jika pasangannya tidak dapat memberinya kepuasan seksual. Masturbasi juga boleh memberi manusia perasan mengawal kepuasan seksual individu tanpa bergantung kepada pasangan.

_________________________________________________________________________________

Artikel yang aku kongsikan ini mungkin ada yang bersesuaian dengan budaya kita dan mungkin ada yang tidak. So, korang yang membaca artikel ni haruslah bijak untuk amik info mana yang baik dan info mana yang tidak ( tak bersesuaian dengan budaya kita). Lately banyak pasangan yang berkahwin tapi tak dapat kepuasan seksual dan mula la curang dan tidak pernah cuba untuk menyelesaikan masalah tersebut. Akhirnya rosaklah rumah tangga. Renung-renungkanlah.



SUMBER: HEALTHY PLACE


P/S:RAMAI ORANG MALU UNTUK MENDAPATKAN BANTUAN ATAU PERTOLONGAN BERKENAAN DENGAN HUBUNGAN SEKSUAL. KATANYA, TAK ELOK MEMBUKA PEKUNG DIDADA DAN AKHIRNYA RELA MAKAN HATI TGK PASANGAN CURANG. SEKS BUKAN SESUATU YANG KOTOR SEPERTI YANG DIFIKIRKAN OLEH SESETENGAH MASY.
0 Comment for "Seks Perlu Dipelajari?"

Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen. Komen kalian akan ditapis agar tidak wujud sebarang kekeliruan terhadap entri yang telah disiarkan

Terima kasih tinggal komen kat sini. :)

Back To Top