Special Offer

Author

Menyesal Dengan Perjalanan Hidup Kalian?

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Pernah kalian merasa menyesal dengan perjalanan hidup kalian? Pernah kalian tertanya diri kalian di mana silapnya langkah kalian? Pernahkah kalian merasa menyesal dengan apa yang terjadi? Pernah kalian merasa orang di sekeliling kalian melihat kalian seperti seorang yang tidak berguna? Pernah kalian merasa untungnya kalau saya seperti dia? Pernah kalian mempersoalkan kenapa ini terjadi kepada kalian?? Pernah......


Saya juga pernah tertanya kepada diri saya sendiri seperti apa yang saya tanya pada kalian. Hidup setiap manusia di muka bumi ini berbeza perjalanan dan ketentuan. Pernah saya mempersoalkan diri saya kenapa sebelum saya bekerja di tempat kerja saya sekarang begitu mudah saya mendapat tawaran interview. Adehhh.. Pasal kerja lagi.. Hehe.. Maaf ye, itu contah yang paling senang utk saya kongsikan. Tawaran interview yang saya dapat, kebanyakan adalah bidang saya dan position yang saya suka.. Malangnya saya mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut kerana beberapa faktor. Faktor tu biarlah rahsia utk masa ini. Saya bukan orang yang taksub dengan duit walaupun saya tahu duit itu penting. Kadang kala bile kite tidak berduit orang pun tak nak pandang.Biarkan mereka.. Mungkin mereka lupa nikmat kesenangan yang Allah berikan. Moga mereka cepat sedar dan tidak hidup dlm kesesatan. Aameen Ya Rabb.

Saya pernah mempersoalkan kenapa harus saya melalui jalan seperti ini. Sulit dan sukar? Ada jugak yang kasihankan saya sebab saat dan tika umur begini saya masih tercari-cari arah tuju sendiri. Jazakallah Khairan ya Ukhti kerna kasihankan saya. Saya redha dengan perjalanan hidup saya. Dlm hidup ini, kita tak sentiasa berada di atas dan tak juga sentiasa berada di bawah. Jadi yang berada di atas jangan angkuh sombong dan bongkak dan yang berada di bawah jangan malas berusaha. Usaha dan tawakkal InshaAllah. Allah tidak zalim pada hambaNya tetapi hambaNya sendiri yang zalim pada diri sendiri. Astagfirullahaladzim, begitu halus syaitonnirrojimmm menyelinap bermain di hati manusia

Jadi, kalian yang membaca entri ini jangan menyesal dengan perjalanan hidup yang telah ditetapkan. Setiap yang berlaku ada hikmahnya yang mungkin kite tidak sedari. Tidak perlu mempersoalkan kenapa dan mengapa kalian yang perlu menghadapi semua itu. 

Rasulullah S.A.W bersabda:
'Barang siapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya, nescaya Allah akan mengujinya dengan kesusahan'- Riwayyat Al-Bukhari

Sekadar perkongsian sebab dlm hidup ni for sure kite lihat mcm-mcm jenis orang. Kadang kite rasa 'Ya Allah susahnya hidup aku, sulitnya perjalanan aku' tapi cuba lihat orang lain , ada yang lagi susah daripada kite. Jangan terlalu fokus pada masalah! 

Doa Mohon Kemudahan

Allahumma laa sahla illa maa ja'altahu sahlaa, wa anta taj'alul hazna idza syi'ta sahlaa

Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau buat mudah. Dan Engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah

Terima kasih kalian yang komen berkongsi masalah kalian di entri Saya Insan Biasa, Saya Anak Kampung (tidak dipublish).You're not alone sahabat. Ramai lagi manusia dlm dunia ni diuji dengan pelbagai bentuk ujian dan musibah. Dengan adanya ujian kite kuat dan dengan ujian juga kite dapat lihat manusia menggunakan akal rasional atau mengikut hawa nafsu. 

If Plan A didn't work, the alphabet has 25 more letters! Cheers

Dlm merancang, biasanya kite ada back up plan. Jadi kalau yang A tak jadi proceed ke another plan. Betul tak? Perbaiki lagi agar kite tak melakukan kesilapan yang sama. Yakin diri, usaha, doa dan tawakkal kepada Allah. Insha Allah.. Jangan difikirkan apa yang orang kata. Sebab mulut manusia tak boleh ditutup. Mulut mereka yang berkata ni akan tertutup bile dorang mati. 

Katarsis: Ingin saya tegaskan entri ini sekadar perkongsian. Yang baik sila ambil, yang buruk sila abaikan. Moga entri ini bermanfaat kepada  kalian yang sedang kusut dan serabut dengan masalah hidup. *rinducounselingsession* Tok Imam, pak haji, CEO, cikgu, kaunselor masing-masing ada masalah. Ada orang rasa dirinya tak de masalah tapi telah mendatangkan masalah kepada orang lain. Hehe. Tak baik tau uolls.. If iolls dtgkan masalah, iolls mintak maap tau. Jazakallah Khairan

P/S: Opoq da ada anak!!! 
P/S/S: Suke tak if saya buat entri mcm ni??

13 Komentar untuk "Menyesal Dengan Perjalanan Hidup Kalian?"

wah opoq dah ada anak??berapa ekor(***komen tak de kena mengena dgn entry)

akak kalau down selalu fikir tentang quotes lihatlah orang yang berada di bawah mu jangan lihat orang yang berada di atas mu..mmg kiat kena muhasabah diri selalu..tc :)

bgus sgt entry ni awk.;)

kdg2 sy pun mempersoalkan soalan yg di atas tu jugak. Ya Allah, sy rasa sy teruk sgt. em.. tp insyaAllah. xnk fikir2 mcm tu lg dh. kena always positive dgn ujian hidup yg Allah beri ;)

ayu skong dgn nani..setiap apa yg erjadi dalam hidup kita pasti ada hikmah nya..mgkin arini kita mnysal esok ari kita bersyukur dgn apa yg jadi..God is the good planner in our live rite ;-)

husana pon kadang2 terpikir jugak, kenapa hidup x sempurna mcm org lain..tp husna lupa hanya Allah yg sempurna..=(

in shaa Allah..teruskan bangkit!! =D

aiseh..lupa nak ckp..husna suka entry nih..bg semangat woo..=D

tahniah opoq..dah ada generasi baru..=P

masa dua tahun dya down sgt2..hanya allah je yang tahu perasaan dya time tu.. sampai dya rasa menyesal sgt dgn perjlnan hidup dya..nasib baik dya tak buat perkara bodoh.dan family dya slalu bgi support takut dya buat perkara bodoh..bgi dya kuat dan semangat balik.. alhamdulillah.. bila kenang balik memang ada hikmah setiap apa yg berlaku kan.. opss..terpanjang pula komen..hihi

Kekadang tu Ada gak rasa down..tapi cepat Istighfar...

akak kdg ada juga rasa down sgt2 tp en suami slalu bg semangat

ada jugak time rasa hopeless tu tp cepat2 sedar. tak nak menyesal sbb percaya rancangan Allah tu adalah yg terbaik utk kita, InshaAllah. ;)

kene selalu ingat yg apa je yg berlaku adalah yg terbaik utk kita..

Pernah juga kdg2...tp x guna sesali..lebih baik kite perbaiki..betol x? ;-)

rasa kecewa tu mmg xdapat larilah dengan namanya manusiakan..
sebab setan akan sentiasa melemahkan kita..

bila tersedar, cepat2 istifar dan kembali bangun...

apapun, DIA tahu yg terbaik buat kita....

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top