Special Offer

Author

Khasiat Dlm Brokoli

Assalamualaikum

Da baca ke khasiat yg terdapat dlm lada benggala?? Kalau belum baca bleh baca kat sini . Btw hari ni aku nak share tentang khasiat dlm Brokoli. Suka makan Brokoli?? Ni fav aku ni.. So kalau fav je tapi tak tahu khasiat tak guna jugak kan?



Brokoli menyediakan bonus kesihatan dalam bentuk bahan-bahan perlindungan yang boleh melindungi anda daripada penyakit. Brokoli merupakan keluarga sayuran kubis di mana secara kolektifnya ia dikenali sebagai cruciferous vegetables.
Brokoli menyediakan jumlah vitamin C yang tinggi, yang membantu penyerapan zat besi dalam badan, menghalang pembangunan katarak, dan selesema.
Potassium dalam brokoli membantu mereka yang menghidap tekanan darah tinggi.Brokoli mengandungi tahap kalsium dan vitamin K yang tinggi di mana kedua-duanya penting untuk kesihatan tulang dan mencegah osteoporosis.
Brokoli merupakan sayuran yang kaya dengan serat, yang meningkatkan saluran gastrousus (GI), serta bertujuan untuk mengurangkan tahap kolesterol darah.
Kebelakangan ini, brokoli dikatakan mempunyai komponen yang dapat mencegah kanser tertentu.Sebagai contoh, indol-3-carbinol telah menarik perhatian mereka yang mencari untuk mencegah kanser berkaitan hormon seperti kanser payudara dan prostat.
I3C menggalakkan hormon "baik",untuk menentang hormon yg merosakkan. Sulforaphane dalam brokoli juga membantu meningkatkan tahap enzim yang menghalang kanser, manakala beta karotena di dalam brokoli bertukar menjadi vitamin A dalam tubuh, memberikan antioksida yang berkesan untuk memusnahkan radikal bebas (bertanggungjawab untuk melemahkan pertahanan sel-sel).
Brokoli telah dikaitkan untuk mencegah dan mengawal kebimbangan perubatan yang berikut: penyakit Alzheimer, kencing manis, kekurangan kalsium, perut dan kanser kolon, tumor malignan, kanser paru-paru, penyakit jantung, artritis, dan juga proses penuaan. 
Brokoli tinggi serat, yang membantu dalam penghadaman, mengelakkan sembelit, mengekalkan gula darah rendah, dan juga mengurangkan aktiviti makan berlebihan. Tambahan pula, satu cawan brokoli mempunyai protein sebanyak sebagai cawan beras atau jagung dengan separuh daripada kalori.
Satu cawan brokoli penyokong sistem imun dengan dos beta-karotin yang besar.Unsur mineral seperti zink dan selenium, lagi bertindak untuk menguatkan tindakan pertahanan imun.
Brokoli yang membantu dalam membaiki kerosakan kulit dan membantu kulit untuk menyahtoksik
Brokoli merupakan sumber kalsium yg penting bagi mereka yg tidak mengambil produk tenusu. Kajian menunjukkan bahawa mineral ini memainkan peranan dlm mengawal tekanan darah tinggi dan ia jugak boleh mencegah kanser kolon (usus)


Banyakkan khasiat dlm brokoli? So apa lagi, silalah jatuh cinta dengan sayuran hijau yang akan memberi anda bonus loyalti untuk masa hadapan. Untuk resipi Brokoli ni boleh je google tapi yang penting make sure cara penyediaan tu tidak menghilangkan nutrien yg ada dlm brokoli ni. For me, I'm prefer makan half cook. Sedap!!! 



P/S: Harga makanan berkhasiat lebih murah jika dibandingkan dengan makanan tak berkhasiat (certain foods la)



0 Komentar untuk "Khasiat Dlm Brokoli"

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top