Special Offer

Cara Jaga Pakaian Putih

Cara Jaga Pakaian Putih| Cara Hilangkan Kotoran Pada Pakaian Putih | Tips Jaga Pakaian Putih


Assalamualaikum 

Banyak-banyak baju warna putih saya tak suke pakai. Warna cantik tapi kalau saya pakai confirm sekejap je kotor. Lol. Tengok orang pakai cantik je. Lagi satu macam kurang sesuai je putih dengan saya, terasa macam gelap bile pakai putih walhal zaman sekolah pakai baju kurung putih jugak. Seumur hidup saya ada 2 baju kurung warna putih (baju sekolah dikecualikan sebab tu wajib). Baju kurung pertama mase kat form 1 dan baju kurung kedua pakai mase grad tahun 2011. 
Bercakap pasal baju putih ni ada beberapa cara untuk jaga pakaian putih ni. Kadang-kadang baju putih mudah sangat jadi kuning. Nampak kotor sangat kan! 

Cara Jaga Pakaian Putih
  1. Jangan campur pakaian ketika basuh - Kalau basuh warna putih asingkan dari baju-baju yang bewarna. Saya kalau cuci baju memang asingkan warna hitam, warna merah. Memang dua tiga kali basuh sebab ikut warna. 
  2. Campur perahan jus lemon atau cuka - Ambil beberapa titik dan campur dalam air masa bilasan terakhir untuk hilangkan kotoran degil pada baju warna putih. Baju akan nampak bersih seperti baru. Bau cuka hilang bile pakaian kering nanti. 
  3. Rendam pakaian dalam air panas (hanya untuk pakaian yang boleh tahan suhu panas) - Rujuk label pada baju. Ianya boleh menghilangkan kesan kotor pada pakaian putih tanpa perlu gosok. 
  4. Guna peluntur untuk cuci pakaian putih - Jangan guna pada material linen atau pakaian bermaterialkan elastik. Jangan kerap basuh stoking bersama peluntur sebab nanti stoking akan longgar. Penggunaan peluntur secara kerap boleh menyebabkan pakaian jadi kekuningan. 
  5. Buang kesan kotoran terlebih dahulu sebelum kering - Jika kesan kotor masih belum hilang walaupun dah kering, basuh lagi kotoran menggunakan perahan lemon.

Ada yang pernah cube cara kat atas ni? Gune lemon untuk hilangkan kotoran yang sangat degil??? 





0 Komentar untuk "Cara Jaga Pakaian Putih "

IKLAN


PopAds.net - The Best Popunder Adnetwork
Back To Top